Uvod
Počela je još jedna školska godina. U ovom trenutku bi se moglo naslutiti da bi mogla proteći bez trauma koje su obilježavale prethodnih 4-5 godina. Te godine su obilježile silni i propali reformski zahvati, a još dramatičnije – pandemija.
Ovo me razdoblje nevjerojatno podsjeća na ratne godine u Zadru.
Usporedba je isključivo iz pozicije učenika i okolnosti koje su obilježavale njihov „odgoj i obrazovanje“.
Matematika (običan „račun“) je i u ovom trenutku nesmiljena. I jasno kaže da su hrvatska djeca u tridesetak godina, nakon osamostaljenja, desetak godina provela u „zombi stanju“.
Nisam uočio niti jedno tzv. znanstveno istraživanje (psihologa, psihijatara, pedagoga i sociologa), barem kao pokušaj pojašnjenja „početnih uvjeta“ u odrastanju „novih hrvatskih generacija“.
Moji pokušaji da sve učenike i nastavnike informiram o programu i zadacima koji se pojavljuju u testovima državne mature traju od prvih probnih matura. Nije to mali trud, ali su moja očekivanja bila velika – jer sam mislio i vjerovao da bi „na mreži“ netko mogao prepoznati „koje blago im je na raspolaganju“.
Nisam uspio.
Digresija
Kad sam, u jednoj davnoj zgodi, slučajno, uletio u svijet nevjerojatne djece, prva misao mi je bila – upoznaj teren i pravila igre u kojoj želiš djelovati.
Taj početni uvjet želim naglasiti i naglašavam.
Sada sam u poziciji učenika (maturanata) i njihovih roditelja.
Siguran sam u tvrdnju da su se i maturanti i njihovi roditelji odjednom (nakon uvođenja DM) počeli suočavati s vertikalom obrazovanja za „nešto“. Ambicije roditelja nisu uopće zanemarive. Ambicije maturanata (danas), rekao bih, uopće ne postoje u tom smjeru. Postoje samo – želje, s naznakom – nedefinirane.
A kad netko u svojem odrastanju, u prijelazu u „odraslo razdoblje“, nije siguran u to „što želi biti“… problem je izvjestan.
Priprema za polaganje DM ispita
Malo sam vas „davio“ u pokušaju definiranja početnih uvjeta koji određuju i odredit će ishod najvažnijeg testa u životu novih maturanata.
Konfucije je (navodno) jednom zgodom izrekao: kad odabereš posao koji voliš, ni jednog dana u životu nećeš raditi!
- Obvezni predmeti
Netko je maturantima „odredio“ tri obvezna predmeta: hrvatski jezik, engleski jezik i matematiku. S izborom prva dva obvezna predmeta sam suglasan, uz (ne malu) ogradu da autori testova iz hrvatskog jezika imaju prevelika očekivanja. Pogotovo zbog toga što itekako znaju da danas rijetki učenici uopće čitaju! (siguran sam da je to od sada u temeljima „vrlog novog svijeta“). Uz (ne)male izmjene u kurikulumu DM za hrvatski jezik, ta dva predmeta u potpunosti podržavam kao – obvezna.
Matematiku bih bez zadrške proslijedio u izborni dio!
Tu tvrdnju bih mogao argumentirati do „sudnjeg dana“.
- Izborni predmeti
Kad je riječ o izbornim predmetima, odabir je silno zasjenjen brojnim predmetnim obvezama u prethodnom školovanju, i naravno, tzv. općim uspjehom, „ganjanje“ kojeg im značajno smanjuje vrijeme posvećivanja predmetima u kojima se osjećaju ugodno.
Pokazuje se da već pri odabiru predmeta roditelji značajno usmjeravaju svoju djecu. To je prirodno, ali se pokazuje često – i pogrešno.
- Pripreme
Većina budućih sudionika DM, početkom školske godine, uopće ne osvješćuje značaj tog testiranja. Procjenjujem da slično misle i roditelji. Misle da se četiri godine gomilanja podataka iz, recimo 4-5 predmeta, informacije mogu „izvući iz memorije“ za dvadesetak dana. Možda bi to i bilo moguće da su podaci pohranjeni u „dugoročnoj memoriji“. Međutim, siguran sam da to najčešće nije slučaj u „svijetu“ općeg uspjeha i reproduktivne metode učenja koja dominira u našem školskom sustavu.
- Instant pripreme
Nakon što do Božića i učenici i roditelji shvate da „vrijeme curi“, aktiviraju se „instant pripreme“. Učenici se upućuju prema nekoj od mnogih „agencija“ koje organiziraju pripreme za testove iz DM, tijekom odmora u razdoblju zime s nastavkom tijekom proljetnih blagdana. Pripreme su intenzivne. Tijekom dana polaznici „odrađuju“ 3- 5 predmeta dnevno uz uvjete koji se ne razlikuju od školskih: oko petnaestak polaznika u učionicama.
Riječ je zapravo samo o upoznavanju učenika s „tipovima zadataka“ koji ih mogu dočekati na testovima.
Rijetki su učenici koji su mi nakon održanih „agencijskih priprema“ naveli podatak da su nešto naučili!
- Individualne pripreme
Oduvijek sam zagovornik tzv. „individualizacije“ u procesima odgajanja i obrazovanja. Argument je jednostavan. Učenici se međusobno razlikuju, bez iznimke. Školski sustav koji to ne uvažava i ne afirmira – pogrešan je!
Zbog toga preporučujem individualne pripreme, ako su već neophodne. Netko ih naziva instrukcijama.
Mana ovakvih priprema je nešto veći „trošak“ (roditeljima!), ali izborom dobrog mentora, uspjeh na testiranjima je zagarantiran. Agencijska pripreme su najčešće samo trošak, na razini – novac bačen u vjetar.
- Dinamika individualnih priprema
Ležerne i nadasve uspješne pripreme za DM testove, trebaju započeti u mjesecu studenome. Dovoljan je jedan susret tjedno (vikendom!), s nešto povećanom dinamikom susreta tijekom zimskih i proljetnih blagdana.
Ovo ispisujem iz iskustva. Odgovorni učenici koji bi mi ispunjavali navedene obveza, skoro bez iznimka bi testove iz matematike i fizike polagali na razini 90-postotne riješenosti.
Ideja ovakvih priprema je u tome da se učenik što prije pripremi za samostalno djelovanja. Moje iskustvo kaže da je za temeljnu pripremu dovoljno 10-20 sati druženja. Nakon toga pristupa se rješavanju održanih predmetnih DM testova. Prvih nekoliko testova odrađujemo zajedno, a svi susreti nakon toga su vezani uz komentiranje testa koji je učenik dobio da ga tijekom tjedna sam rješava.
- Materijali
Mnogi su „materijali“ tiskani s ciljem omogućivanja budućim polaznicima – samostalno djelovanje. Većinu sam imao u rukama i bez iznimke zaključivao: neupotrebljivi i zapravo – štetni. Razlog za ovu tvrdnju je banalan. Paradoksalno je to što tiskovine, s pozicije predmeta, bez iznimke i prekrasno, teorijski i praktično, pokrivaju predmetno područje. Međutim, već kad učenik u ruke primi „knjižurinu“ od nesagledivog broja stranica i broja zadataka, priča postaje izvjesna.
Digresija
Jednom davno, u razdoblju u kojem sam se počeo družiti s „drugačijom djecom“, nerijetko smo odlazili na tzv. republička i savezna natjecanja. Neki bi se učenici s osmjehom vraćali doma, neki i ne. Bio sam neiskusan, ali sam shvatio da želim osmjeh na svim licima. I počeo sam istraživati „teren“ na kojem se „vode bitke“. Promišljao sam (par godina) kompozicije testova s republičkih susreta i natjecanja (od prvog do četvrtog razreda).
Pokazalo se da sam uspio. Kad sam prepoznao „teren“ naša druženja su postala potpuno drukčija. Rekao bih – usmjerena.
To iskustvo me je nedvosmisleno uputilo prema procjeni „terena na kojem se igra DM“. Stvorio sam bazu podataka u kojoj se nalaze sve do sada održane državne mature (matematika i fizika), i učinio je dostupnom svima (i učenicima i mentorima). Oni koji znaju „čitati“ lako mogu prepoznati potpuno drugačije programe. Uspoređivanjem DM predmetnih programa s predmetnim programima s kojima se učenici suočavaju u učionicama, lako je prepoznati da se dramatično razlikuju. Rekao bih da se usporedba može naći u tenisu: igra „singlova“ je jedan sport, a igra „parova“ potpuno drugačiji sport. Slično je razlikovanje između „velikog i malog“ nogometa…
Zaključak
Zaključak je zapravo preporuka.
Svim učenicima su „materijali“ vezani uz DM matematiku i fiziku dostupni na ovoj stranici.
Pa tko voli nek’ izvoli!