Početna
O školi
Tribina ZPG
Upisi
Raspored sati
Web imenik
Foto galerije
Oglasna ploča
Webmail
Kontakt

Za roditelje
Korisničko ime:

Šifra:
Za razrednike
Korisničko ime:

Šifra:

Riva On
NCVVO
Državna matura
MZOS
CARNet
Grad Zadar
Wikipedija

 

Posebno stručno povjerenstvo (PSP)



Posebno stručno povjerenstvo (PSP)


za provedbu Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije


pri Uredu predsjednika Vlade


drukčija perspektiva


Nikica Simić, prof. savjetnik


tportal.hr: Silvana Srdoč (13.12.2017.)


Vlada je u srijedu konačno osnovala novo Posebno stručno povjerenstvo (PSP) za provedbu Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije pri Uredu predsjednika Vlade. Premijer Andrej Plenković, sukladno najavama, predsjedat će PSP-om, a članovi će biti Blaženka Divjak, Vesna Bedeković, Zvonko Kusić, Dario Vretenar, Ružica Beljo Lučić, Miloš Judaš, Neven Hrvatić, Frane Staničić, Jasminka Buljan Culej i Suzana Hitrec.



Uvod


U prethodnim tekstovima naznačio sam poteškoće koje proizlaze iz ne/razumijevanja hrvatskog jezika. Nastavit ću s te pozicije pokušavajući otkriti sve što se može naslutiti iz naslova u smislu značaja i budućeg djelovanja PSP.



Poseban


Značenje riječi poseban u hrvatskom je jeziku izuzetno široka spektra. Navest ću nekoliko značenja: drukčiji, izuzetan, jedinstven, nekonvencionalan, impresivan, vanserijski…koji je odjeljen, odvojen od drugih…, koji se razlikuje od drugih, obično po poželjnim svojstvima (značenja izvedena preko sinonima)[1].


U ovom slučaju značenje sintagme[2] posebno povjerenstvo najviše mi je u suglasju sa značenjem: koje se razlikuje od drugih, obično po poželjnim svojstvima. Razlikovanje vezujem uz dva prethodna povjerenstva za provedbu Strategije. Još mi nije razvidno koja su to poželjna svojstva koja bi činila to razlikovanje.



Stručnost


Stručnost u obavljanju određenih poslova pretpostavlja sklad teorijskog i praktičnog znanja tijekom obavljanja (složenijeg) radnog procesa. Po značenju joj je najbliža (sada već naša i ofucana) riječ – kompetentnost. Ako sam stručnosti dobro pridružio značenje kompetentnosti, sintagma stručno povjerenstvo mogla se navesti i kao kompetentno povjerenstvo[3]. Navodeći značenje razlikovanja (od prethodnih nestručnih / nekompetetnih povjerenstava!) politika je poslala jasnu poruku!


Priznajte da je hrvatski jezik savršeno jasan[4]!


Povjerenstvo za provedbu …


U nazivu povjerenstva ističem riječ provedba. Trebat će mi za argumentaciju u nastavku priče.


Pri Uredu Vlade


Ovo je najznačajnija novost u nazivu ovoga povjerenstva! Značenje je nedvosmisleno političko. Ja ga razumijevam kao: premijer osobno preuzeo je političku odgovornost za djelovanje povjerenstva. Više od toga nitko u Hrvatskoj ne smije očekivati niti tražiti!



Povjerenstvo


Prije rasprave (o članovima povjerenstva) pokušat ću pojasniti svoje polazište na kojem bi se trebalo temeljiti djelovanje povjerenstva.


Povjerenstvo je osnovano s jedinim ciljem (koji se jasno vidi u nazivu): provedba Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije!


Značenje riječi provedba pojasnit ću primjerom.


Arhitekt kreira projekt gradnje, a izvođači (građevinari) oživotvoruju projekt pokušavajući pronaći (s pozicije struke / stručnosti) ponajbolje načine realiziranja (provedbe) ideja u projektu. U ovoj priči postoji i tzv. nadzorni organ koji izvršitelje (provoditelje projekta) održava u zoni kvalitetne realizacije (isključivo) arhitektovih ideja.


Da nema zabune. Strategija je idejni projekt usvojen od Sabora!, koji se slijedom toga, ni u kojem slučaju ne smije dovoditi u sumnju, jer samo je Bog iznad Sabora!


Mislim da je (nakon ovih argumenata) potpuno jasna uloga povjerenstva. Povjerenstvo na temelju svoje stručnosti / kompetencija, svoje svekoliko znanje treba i mora upotrebiti da seostvare sve ideje / vizije navedene u Strategiji.


Nadzorni organ je Vlada. U ovom slučaju premijer osobno!



Članovi povjerenstva


Popis članova povjerenstva naveo sam prema dostupnim izvorima. Ponavljam popis: Premijer Andrej Plenković, sukladno najavama, predsjedat će PSP-om, a članovi će biti Blaženka Divjak, Vesna Bedeković, Zvonko Kusić, Dario Vretenar, Ružica Beljo Lučić, Miloš Judaš, Neven Hrvatić, Frane Staničić, Jasminka Buljan Culej i Suzana Hitrec.



Budući da smopolitizirana država, većina čitatelja taj popis doživljava s političke pozicije (ja je blago nazivam – svjetonazorska). Druga pozicija promišljanja članova povjerenstva vezana je uz njihovu stručnost. Toga je svjesna i politika, te je na popis uspjela staviti akademike (predstavnike tzv. elite hrvatske znanosti) i znanstvenike (uz iznimku Suzane Hitrec), čija zvanja su svojevrsna garancija stručnosti.



Kompetencije (stručnost)


Povjerenstvo je osnovano s jedinim ciljem (koji se jasno vidi u nazivu): provedba Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije!


Međutim, teško je naslutiti tko je u Hrvatskoj, uopće, znanstveno kvalificiran (stručan / kompetentan) za provedbu školske reforme. Naime, do sada su svi pokušaji reformiranja bili neuspješni unatoč sudjelovanju vrhunskih znastvenika u procesima reformiranja. Prisjetimo se samo ne tako davnog pokušaja s HNOS-om. Briljantni znastvenik (nuklearni fizičar, akademik) Vladimir Paar bio je na čelu skupine koja je kreirala i pokušala oživotvoriti (provesti) projekt školske reforme pod nazivom Hrvatski nacionalni obrazovni standard. Postojala je polička podrška i nezanemariva materijalna potpora. Izvjesno ja da unatoč tome – nisu uspjeli. O razlozima neuspjeha besmisleno je raspravljati. Oni koji su pokrenuli i finacirali projekt (političari) to najbolje znaju. Jesu li naučili ponešto iz neuspjeha lako je naslutiti jer i dalje primjenjuju isti model djelovanja[5]. Zbog toga ću dalje svoju priču graditi (argumentirati) na poznatom (i ekstremnom) primjeru jedne uspješne realizacije projekta. Riječ je o Manhattan projektu.


J. Robert Oppenheimer (1904-1967) was an American theoretical physicist. During the Manhattan Project, Oppenheimer was director of the Los Alamos Laboratory and responsible for the research and design of an atomic bomb. He is often known as the “father of the atomic bomb."


Teorijska podloga za pokušaj realizacije projekta (stvaranje atomske / nuklearne bombe) postojala je i nije se mogla dovesti u sumnju! Na čelo je tima postavljen / određen (odabran!) znastvenik (više nego) dovoljno znanstveno kvalificiran da razumije procese, ali ne i u znanstvenom rangu znanstvenika koji su bili zaduženi za realizaciju / provedbu projekta. Koje su Oppenheimerove kompetencije (stručnost) vidjeli (naslutili) političari / financijeri ne znam, ali izvjesno je da njegova kvaliifikacija danas (“father of the atomic bomb") nije uopće upitna. Ja bih ga nazvao trenerom svih trenera[6] jer je uspio uspostaviti sklad u zajedničkom djelovanju briljantnih umova u „utakmici“ o kojoj je tada ovisila budućnost čovječanstva!


Na našu žalost, ovisi i dalje samo s druge pozicije.


Ova priča mi je argument u komentiranju kvalificiranosti članova Povjerenstva za provedbu Strategije. Naglasio sam važnost teorijskog uporišta. Naglasio sam značaj uspješnosti realizacije projekta. Naslutio sam važnost osobnih kompetencija voditelja projekta (koje u najvećoj mjeri nisu vezane uz znanstveno zvanje). Zato sam posebno naglasio važnost komuniciranja voditelja projekta s timom sastavljenim od briljantnih umova - genijalaca.


Pogledajmo postoje li sličnosti s našim aktualnim projektom.


Imamo teorijsko uporište (Strategiju) koju se ne smije (!) dovoditi u pitanje! O značaju projekta (reforme hrvatskog školstva) javno se, jako dugo i afirmativno izjašnjavaju svi političari. Dakle, nesumnjivo je značajan!


Iz značaja (važnosti) projekta (za Hrvatsku) slijedi da bi političari trebali osigurati materijalne uvjete za realizaciju (Manhattan Project je na raspolaganju imao neograničen proračun!). Iz značaja (važnosti) projekta (za Hrvatsku) izbor voditelja projekta (traženje našeg Oppenheimera) također je posebno značajno pitanje koje treba rješiti!



Prisjećanje


Prisjetimo se zato prethodnog pokušaja reformiranja hrvatskog školskog sustava.


- teorijsko uporište je kao i danas bila Strategija,


- značaj projekta afirmirali su svi političari i mediji,


- na čelo je tima postavljen / određen (odabran!) znastvenik (Boris Jokić),


- proračun za realizaciju projekta bio je na samom početku skroman i neizvjestan u budućnosti[7].


Pretpostavljam kako već naslućujete moju sljedeću argumentaciju. Najprije postavljam sebi, vama i političarima pitanje. Zbog kojih je svojih kompetencija (stručnosti u kontekstu provedbe Strategije) odabran Boris Jokić kao voditelj projekta. Meni je odgovor na to pitanje i danas nejasan.


Pokazalo se kako su njegove kompetencije bile fantastične u komunikaciji s javnošću (i medijima). Mislim da u Hrvatskoj ne postoji mama koja ga ne voli! Moje razočaranje njegovim djelovanjem (nakon analize svega što se zbivalo) u osnovi je subjektivno – jer sam i sam bio ovisnik o njegovu šarmu. Sada sam u racionalnoj fazi i na taj način promišljam prethodne događaje. I ne nalazim argumenate s kojima bih branio ono što su posljedice djelovanja Borisa Jokića – znastvenika!


Naime, pokazalo se kako je njegova komunikacija sa stručnim timovima, zaduženima za stvaranje predmetnih kurikuluma, bila vrlo skromna! Naravno, to je bilo teško izvodivo jer, mislim da nije sudjelovao u odabiru voditelja povjerenstava, jer je broj predmetnih (stručnih) povjerenstava bio je povelik (pedesetak), a mislim da mu je i kompetentnost za takve intervencije bila nikakava. Moguća komunikacija, s obzirom na raznorodnost povjerenstava, mogla je biti samo načelna. Pokazalo se da to nije bilo dovoljno. Argumente za tu tvrdnju nalazim u nesuglasju članova stručnih (predmetnih) povjerenstava u konačnim verzijama predmetnih kurikuluma na kojima su radili.


Oppenheimer je imao „jednodimenzionalan“ tim s kojim je bez velikih poteškoća (?) mogao komunicirati s pozicije razumijevanja svima – (uistinu) zajedničkog cilja!


BJ u toj poziciji nije bio niti je mogao biti[8]!


Oppenheimer svoj tim nije odabirao javnim pozivom (natječajem). Svima je bilo jasno tko ima znanstvene kvalifikacije (stručnost / kompetenost) potrebne za realizaciju projekta. Jasno je da su temeljem takvih argumenata odabirani najkompetentniji suradnici.


Demokracija s tim nema nikakve veze!


Tu vidim najveći problem i u budućoj provedbi Strategije i (uspješnoj) realizaciji projekta. Naime, jasno je da su svi članovi Posebnog stručnog povjerenstva…odabrani prema političkim kriterijima! Nazvani su posebnima i stručnima, ali još nije razvidno čime se razlikuju od drugih (prethodnika im)i koja su to poželjna svojstva (kompetencije) koja su odlučivala o njihovu odabiru?



Pogledajmo ugrubo koje struke obilježavaju članove povjerenstva:


1. profesor neuroznanosti i anatomije (Judaš)


2. doktorat na području društvenih znanosti u polju pedagogije (Bedeković)


3. doktorirao naPravnom fakultetu (Staničić)


4. redoviti je profesor za pedagogiju (Hrvatić)


5. Magistrirala je s temom ‘Značenje posteljice u procjenjivanju izloženosti žene metalima’, a doktorirala s temom ‘Primjena koštanog morfogenetskog proteina (BMP) i mehanizam djelovanja u suzbijanju osteoporoze’.(Culej)


6. specijalist je nuklearne medicinete specijalistradioterapije. Područje stručnog i znanstvenog rada akademika Kusića jest nuklearna medicina i onkologija, a uže područje etiologija, dijagnostika, liječenje i prevencija bolesti štitnjače, osobito malignih tumora. (Kusić)


7. Područje znanstveno-istraživačkog rada D. Vretenara je teorijska nuklearna fizika: relativistička teorija nuklearnog funkcionala gustoće i primjene u opisu strukture egzotičnih atomskih jezgri daleko od stabilnosti, nuklearna efektivna teorija polja, nuklearna astrofizika, algebarski modeli strukture atomske jezgre i fizika visokih angularnih momenata


8. Suzana Hitrec je diplomirala studij pedagogije na Filozofskom fakultetu u Zagrebu.


9. Magistarski rad Neke tehnološke karakteristike pilanskih transportnih sredstava na stovarištu trupaca i skladištu piljenica…doktorirala obranivši disertaciju Prilog istraživanju utjecajnih parametara na bočnu stabilnost kružne pile. (Beljo Lučić)


10. diplomirala i stekla zvanje profesora matematike i fizike...magistrirala na istom… (Divjak)


prirodoslovlje: Vretenar, Kusić, Judaš, Culej, Divjak, Beljo Lučić


pedagogija: Bedeković, Hitrec, Hrvatić


pravo: Staničić


Zvanja koja karakteriziraju odabrane uistinu su impresivna! Životopisi upućuju i na impresivnu znanstvenu kvalificiranost u područjima njihovih zvanja. Međutim, iz navedenih znanstvenih kvalifikacija ne može se naslutiti kakva je veza između bočne stabilnosti kružne pile…relativističke teorije nuklearnog funkcionala…u opisu strukture egzotičnih atomskih jezgri…neuroznanosti i anatomije…etiologije, dijagnostike, liječenja i prevencije bolesti štitnjače, osobito malignih tumora…značenja posteljice u procjenjivanju izloženosti žene metalima…(itd.) i kvalificiranosti za provedbu Strategije.


Najveća zastupljenost znanstvenika iz područja prirodoslovlja valjda bi trebala biti garancija razumskog / racionalnog pristupa rješavanju problema. Međutim, svima mora biti jasno da je školska reforma (kako god je nazivali, i bilo gdje) uvijek svjetonazorski / politički problem. Zbog toga prirodoslovce (temeljem obrazovanja koje je temeljeno jedino na racionalnim argumentima) ne smatram posebnima niti onima koji će racionalnom / znanstvenom pristupu dati prednost u provedbi Strategije. Zastupljenost pedagogije mnogima je samorazumljiva, jer riječ je o mijenjanju sustava u kojem pedagogija ima značajno mjesto. Meni nije. Argumente sam iznio u Heraklitu mračnom…U Hrvatskoj je razumljivo i članstvo jednog pravnika. Ali kakva je sadašnja veza prava i provedbe Strategije, nije mi razvidno. Naime, mislim da je pravo odavno odradilo posao oko Strategije, usvajanjem Strategije u Saboru!


Analizirajući s ove pozicije kvalificiranost (za provedbu Strategije) odabranih, našao sam se u slijepoj ulici. Optimizam ću pokušati pronaći na drugoj strani.


Pretpostavio sam, zbog toga, da neki od odabranih imaju iskustvo uspješno provedenih projekata (barem) u svojoj struci. To iskustvo (voditelja projekta, sudjelovanja) ima nekakvih sličnosti s ovim projektom, za realizaciju kojeg su odabrani. To je bila prva misao. Međutim, prisjetivši se navedene usporedbe (Oppenheimer – Jokić) brzo sam odustao. Složenost hrvatskog (i bilo kojeg) školskog sustava znatno nadmašuje jednodimenzionalnost znanstvenih projekata. I tu prestaje svaka sličnost.



Zaključak koji izvodim, temeljem navedene „argumetacije“, vezano uz buduće djelovanje (i uspjeh) ovog povjerenstva nije teško dokučiti: bit će sve kao i prije!



Nastavak slijedi






[1] Wiktionary

[2] Naravno, za nastavak priče mogao sam izabrati bilo koje od predloženih značenja (jedno je – genijalan) i argumentirati u tom smjeru. Priznajte da bi to bila vesela priča!

[3] Priznajte da bi ovu sintagmu svaki Hrvat puno lakše prepoznao.

[4] Narod se o tome ipak jasnije očitovao: čovijek čuje ono što želi čuti, čovijek vidi ono što želi vidjeti…itd.

[5] Poznato je da je Einstein je takav pristup rješavanju problema iskoristio za definiciju gluposti.

[6] Prebacio sam se u svima razumljiv (nogometni) prostor imajući na umu primjer Jose Murinha, koji je zvanjem bio profesor tjelesnog. Britanski mediji prihvatili su naziv The Special One, tako da je na cijelom Otoku bio poznat kao posebni.

[7] Nije nevažno spomenuti ime tadašnjeg ministra: Vedran Mornar! Jer on je pristao na pokretanje Cjelovite kurikularne reforme unatoč sumnjivoj finacijskoj konstrukciji!

[8] Ipak nalazim olakotne okolnosti za BJ čovjeka. Međutim, znanstvenik BJ prihvatio je odgovornost provođenja reforme.


29. prosinca 2017.

 

::Tribina ZPG
Šaraj malo, brate!

Savjetnik predsjednika Vlade Republike Hrvatske Andreja Plenkovića za koordinaciju Ekspertne radne skupine i reforme obrazovanja Radovan Fuchs rekao je u ponedjeljak tijekom gostovanja u Dnevniku Nove TV da reforma obrazovanja ide "relativno lagano" te da se ne radi na "ho-ruk".
Da je išla na 'ho-ruk', bila bi gotova već prije nekoliko godina. Imamo cjelovitu kurikularnu reformu, odnosno segment koji je ostao i reformu koja se odnosi na strukovnu školu, primjerice, rekao je Fuchs.

Opširnije...

12. 10. 2018.


::Popis udžbenika

Poštovani roditelji i učenici, na donjem linku možete pronać popis udžbenika za slijedeću školsku godinu

popis udžbenika


::Školski kurikulum

Svi zainteresirani na donjem linku mogu preuzeti školski kurikulum i eksperimentalni plan i program.

školski kurikulum (.doc, 217 KB)
eksperimentalni plan i program (.doc, 117 KB)


::Anketa
Misliš li da ćeš ostvariti dobar uspjeh na državnoj maturi?
Da,siguran/a sam!
Ne!
Nisam siguran/a!
Ovisi koliko se budem pripremao/la.


::Inicijativa

Eksperimentalni program

Zadarska privatna gimnazija već neko vrijeme intenzivno radi na stvaranju eksperimentalnog školskog programa. Pozivamo sve zainteresirane da se detaljnije upoznaju s projektom.

Prijedlog eksperimentalnog programa (PDF, 80KB)


::Projekt

Seksualnost adolescenata

Zadarska privatna gimnazija s pravom javnosti ove godine je pokrenula vlastiti projekt pod naslovom Seksualnost adolescenata. Program i tijek projekta možete vidjeti u PDF formatu.


::Informacije