Početna
O školi
Tribina ZPG
Upisi
Raspored sati
Web imenik
Foto galerije
Oglasna ploča
Webmail
Kontakt

Za roditelje
Korisničko ime:

Šifra:
Za razrednike
Korisničko ime:

Šifra:

Riva On
NCVVO
Državna matura
MZOS
CARNet
Grad Zadar
Wikipedija

 

Peticija Stop plagiranju u Hrvatskoj

Uvod

Zadnjih par mjeseci Hrvatska se polarizira i na znanstvenoj razini. Riječ je naravno o prijeporu oko toga je li ili nije naš ministar preuzimao neke dijelove / djeliće, već objavljenih radova, i bez citiranja prilagao svojim znanstvenim radovima.

Takvo se preuzimanje, u mnogim područjima, naziva – plagiranje.

U „mojem svijetu“ to je samo jedan od oblika varanja s ciljem ostvarivanja nekakvih svojih ciljeva (koristi). Na ovoj (akademskoj) razini zapravo mi je nezamisliv. Naime, znanstveni tekstovi bez iznimke prolaze filtre (recenzije), znanstvenika koji su u tom području, recimo, „potkovaniji“. I svi oni koji su propustili uočiti, tijekom recenziranja teksta, takve „propuste“ snose (za mene) jednaku odgovornost. Čak preuzimaju, bez obzira na osobnu znanstvenu poziciju, status – neznalice u svojem području.

U akademskoj zajednici takav znanstvenik vrlo brzo gubi rejting. Njegova „citiranost“ postaje zanemariva, ali se značajno umanjuje i rejting časopisa koji objavljuju takve znanstvene radove. Darwin je to imenovao – prirodnom selekcijom.

Kad / ako se dogodi takav „scenarij“ nitko se posebno ne uzbuđuje.

Korist

Druga strana medalje značajno je ružnija.

Naime, takvim djelovanjem mogu se izravno ostvariti velika materijalna dobra, recimo kod preuzimanja glazbenih motiva. Toga ima, ali se pravno prilično dobro regulira. Međutim, puno je više onih koji svojim nezasluženim akademskim napredovanjem stječu društveni status, nezaslužena radna mjesta - čak i političke funkcije koje impliciraju i elemenete moći.

Nezasluženim preuzimanjem takvih javnih funkcija priča se značajno kompromitira. Naime, politički dužnosnici svojim javnim djelovanjem neprekidno promoviraju društveni sustav vrijednosti. Ukoliko je vjerodostojnost njihovih poruka na bilo koji način kompromitirana, poruke vrlo brzo postaju suprotnost.

Stav o tome mi je prilično liberalan.

Svatko ima pravo odlučivanja o svojem životu i načinima kojima će ga učiniti sebi boljim. Zakon se brine o zaštiti potencijalnih oštećenika. Za mene, slijedom takve logike, lopov ne postoji – sve dok dok ga ne „ulove“, tj. dok institucije (zakon) ne utvrde kako uistinu postoje oštećenici.

Oštećenici

Politika je djelatnost koja teži uređenju društva u najširem smislu…umijeće i način vladanja državom …(Anić, Godstein: Rječnik stranih riječi). Političari na (demokratskim) izborima dobivaju legitimitet (zakonsko pravo odlučivanja) za upravljanjem državom. Njihove odluke, temeljem navedenog legitimiteta (jer su ipak predstavnici većine), zapravo ne bismo smjeli dovoditi u pitanje. Međutim, pokazalo se kako su neke njihove (naravno, ne mislim samo na Hrvatsku) države / narode odvele u neželjene (čak i onima koji su ih birali) pozicije.

Tada narodi postaju – oštećenici.

Moral / etika

Vraćam se u našu stvarnost. Mi smo sada u poziciji „obrane ili rušenja“ našeg ministra. Pokušajmo zato, zbog navedenoga, promisliti i jednu i drugu opciju. Prije svega mislim na potencijalne oštećenike.

Pretpostavimo najprije odluku ostajanja ministra na poziciji koja jeste.

U sadašnjem trenutku, očito je, Hrvatska se polarizirala. Zbog toga Vlada preuzima odgovornost (ministar je u sasvim drugom planu) i šalje poruku opoziciji i Hrvatskoj.

Mi vladamo i mi odlučujemo – za mene potpuno legitimnu.

Takva odluka Vlade (koja je i moja Vlada, bez obzira na to jesam li dao glas ili ne) je ipak (za mene) odluka s pozicije moći.

Nakon te odluke, poruka biračima (narodu) je jasna.

Drugo pitanje vezano uz takvu odluku, vezano je i uz ministra, čiju poziciju je Vlada obranila. On zna da nema legitimitet birača i zna da „ima etiketu“, bez obzira na političku amnestiju. Ta etiketa postala je njegova trajna poruka djeci / učenicima. A ta poruka nije dobra. On to zna. Pogotovo ako je ozbiljan znanstvenik.

Njegova dilema odjednom je postala moralna. Vrlo dobro bi trebao znati da će ga buduće generacije zauvijek će ga (u)pamtiti, ne po onome što bi mogao ili ne učiniti ostajući na funkciji, nego prije svega s pozicije: ministar se može postati varanjem (plagiranjem).

Moram, one koji su čitali Heraklita mračnog…“, podsjetiti na rečenicu: U Hrvatskoj je etiketapostala – evaluacija.

Druga opcija Vlade je, u mojem svijetu, kompromisna. Kad / ako je riječ o kompromisu svima je jasno da nema – pobjednika, ali i to da su suprostavljene opcije – počele surađivati.

Poruka biračima tada postaje drugačija.

Moja procjena je kako birači (ljudi) najviše žele mir i sigurnost u svojim životima. Ne žele se „blesati uz TVdnevnike“ ili na jutarnjoj kavi komentirati politička zbivanja. Oni koji proizvode suprotno (polarizaciju društva u konačnici) moraju znati što čine.

Koji je kompromis moguć ja ne želim sugerirati.

Ali zbog budućih generacija - potpisao sam peticiju koja ide u prilogu.

https://www.ipetitions.com/petition/stop-plagiranju-u-hrvatskoj

Mnoge službeno utvrđene činjenice pokazuju da je plagiranje raširen problem u akademskom, obrazovnom i javnom djelovanju u Republici Hrvatskoj. Plagiranje i slični oblici etički neprihvatljivog ponašanja dugoročno uništavaju znanstvene, obrazovne i odgojne ustanove, te vode opasnom slabljenju društvenog povjerenja.

Želimo javno izraziti duboku zabrinutost zbog takvoga stanja i zahtijevamo od Vlade i Sabora da podrže politiku nulte tolerancije na plagiranje i osobito strogo sankcioniraju sve slučajeve plagiranja počinjenih od osoba na javnim funkcijama u Republici Hrvatskoj.

There is a vast body of evidence that shows that plagiarism is a widespread problem in Croatian academic, educational and public life. Plagiarism and similar kinds of ethically unacceptable behaviour have lasting damage on research and educational institutions; further leading to a serious decline in trust.

We would like to express deep concern about this state of affairs and ask the Croatian Government and Parliament to enforce a policy of zero tolerance to plagiarism. In particular we ask for a sanctioning of instances of plagiarism committed by those who hold a public office.

Inicijatori peticije su profesori, znanstvenici, učitelji, liječnici i studenti - the Initiators of this petition are university professors, scientists, teachers, medical doctors and students:
1. Ana Barač, docentica i liječnica, Georgetown University
2. Damir Bakić, profesor i znanstvenik, PMF, Sveučilište u Zagrebu
3. Frano Barbir, profesor i znanstvenik, Sveučilište u Splitu
4. Ivan Damjanov, profesor i znanstvenik, University of Kansas Medical Center
5. Ivan Đikić, profesor i znanstvenik, Goethe-Univeristät Frankfurt i Sveučilište u Splitu
6. Željka Fuchs, profesorica i znanstvenica, New Mexico Tech
7. Vesnica Garašić, docentica i znanstvenica, Sveučilište u Zagrebu
8. Boris Lenhard, profesor i znanstvenik, Imperial College London
9. Žaklin Lukša, profesorica biologije, Čakovec
10. Stjepan Marčelja, znanstvenik i Honorary Professor, Australian National University
11. Martina Mijušković, znanstvenica, Genomics England, London
12. Bojan Pečnik, Hipersfera doo, Zagreb
13. Tina Perica, poslijedoktorandica i znanstvenica, University of California San Francisco
14. Hrvoje Prpić, poslovni anđeo, Silicijska dolina
15. Janoš Terzić, profesor i znanstvenik, Sveučilište u Splitu
16. Nikica Simić, profesor i učitelj, Zadar
17. Davor Branimir Vincze, student doktorant, Stanford University
18. Dejan Vinković, znanstvenik, Institut sinergije znanosti i društva, Čakovec
19. Jure Zovko, filozof, Institut za filozofiju Zagreb i Sveučilište u Zadru

Razloge sumiram:

Plagiranje je jedan od oblika varanja s ciljem ostvarivanja određene koristi. Već to je dovoljno da se opredjelimo za peticiju. Zbog toga problem definiram kao pitanje: zašto je takva peticija uopće pokrenuta u Hrvatskoj? I tu je odgovor lako pronaći. Zadnjih godina svjedočimo kako se takvo djelovanje često otkriva i nažalost, tolerira, pogotovo kad / ako su u pitanju politički dužnosnici.

To je izuzetno loša poruka mladima.

Zahtjev je upućen Vladi i Saboru upravo zbog toga. Naime, o takvom tipu varanja arbitrira akademska zajednica. Na to zašto joj promiču takvi „krimeni“ niti Vlada niti Sabor ne mogu utjecati, ali itekako mogu i moraju djelovati ako / kad se uoče kod osoba na javnim funkcijama.

Upravo zbog loših poruka koje upućuju novim generacijama.

A što to znači?

Upravo svjedočimo još jednoj polarizaciji Hrvatske. Već to je dovoljan razlog za izbjegavanje takvih situacija i u sferi je političkog djelovanja i Vlade i Sabora. To za mene, uz navedeno, znači nulta tolerancija naglašena u peticiji.

Na kraju

Tekst je pisan sa željom …sami odlučite.

9. veljače 2017.

 

::Tribina ZPG
Παιδεία i πολτεία - Pajdeja i politeja

Tekst je motiviran aktualnim reformskim događajima u Hrvatskoj. Uporište sam našao u prošlosti i tekstu Mirka Jozića: Pajdeja u Platonovoj državi (Latina&Graeca, nova serija / 2011, br. 19.).

Opširnije...

5. 7. 2017.


::Popis udžbenika

Poštovani roditelji i učenici, na donjem linku možete pronać popis udžbenika za slijedeću školsku godinu

popis udžbenika


::Školski kurikulum

Svi zainteresirani na donjem linku mogu preuzeti školski kurikulum i eksperimentalni plan i program.

školski kurikulum (.doc, 217 KB)
eksperimentalni plan i program (.doc, 117 KB)


::Anketa
Misliš li da ćeš ostvariti dobar uspjeh na državnoj maturi?
Da,siguran/a sam!
Ne!
Nisam siguran/a!
Ovisi koliko se budem pripremao/la.


::Inicijativa

Eksperimentalni program

Zadarska privatna gimnazija već neko vrijeme intenzivno radi na stvaranju eksperimentalnog školskog programa. Pozivamo sve zainteresirane da se detaljnije upoznaju s projektom.

Prijedlog eksperimentalnog programa (PDF, 80KB)


::Projekt

Seksualnost adolescenata

Zadarska privatna gimnazija s pravom javnosti ove godine je pokrenula vlastiti projekt pod naslovom Seksualnost adolescenata. Program i tijek projekta možete vidjeti u PDF formatu.


::Informacije