Početna
O školi
Tribina ZPG
Upisi
Raspored sati
Web imenik
Foto galerije
Oglasna ploča
Webmail
Kontakt

Za roditelje
Korisničko ime:

Šifra:
Za razrednike
Korisničko ime:

Šifra:

Riva On
NCVVO
Državna matura
MZOS
CARNet
Grad Zadar
Wikipedija

 

Djeca – razmišljanja i iskustva Nikice Simića, 3. dio

Djeca

Djeca su budućnost svih društava (naroda).

Otvarajući ovu temu mislio sam da je mogu, s pozicije roditeljskog i iskustva nastavnika, «odraditi s lakoćom». Međutim, pokazuje mi se da sa svakom novim kutom «sagledavanja djece», otvaram nove prostore. Priču (o djeci) sam zamislio kao pokušaj osvješćivanja, i roditeljima i nastavnicima, bogatog unutrašnjeg života djece koji značajno utječe na njihove motivacijske okidače1.

U prvom djelu sam krenuo s maštom i već na početku shvatio da sam «uhvatio vraga za rep». I kod mene se sada pokazuje da je narodna poslovica istinita: kad uhvatiš vraga za rep jednom ćeš poželjeti da ga pustiš, ali je kasno, jer on tebe više ne pušta.

Jučer mi je u ured svratila Anđela, jedna slatka curica (3. r. OŠ). Zbog nečega sam, isti trenutak, zaboravio svoj ravnateljski posao. Odmah sam joj poklonio flomastere i hrpu praznih listova, uz mali uvjet da mi pokloni jednu svoju sliku. Isti čas se negdje izgubila i, sa strepnjicom vratila, s crtežom nakon nekih pola sata. I onda je počeo jedan od mojih najljepših nastavničkih sati. Na crtežu sam odmah prepoznao vulkan i komet. Malo teže mi je išlo s dinosaurusom (pogodio sam). Pojasnila mi je da je «zeleno» trava, da je u zraku ptica a pokraj vulkana jedan plavi val.

I tada je počela igra.

S vulkanom, kometom i dinom sam procijenio da je Anđela otišla u «ledeno doba». Zato sam se odmah uhvatio ptice (s perjem). Nekako sam se prisjetio da su tada letjeli pterodaktili, ali nisam bio siguran, pa smo odmah uzeli Rječnik (stranih riječi) i pronašli odgovor. Zatim mi se i trava učinila sumnjivom. Tražeći dalje u Rječniku smo naišli na paprat. Nakon što smo dešifrirali crtež poželio sam da mi ispriča priču koju je nacrtala. I dobio sam CD priču o Ledenom dobu s puno više detalja.

Naravno da me je poslije toga zanimao i njezin doživljaj škole. Pokazalo se da baš i ne voli matematiku, jer je ne razumije do kraja. Pokazalo se i to da (ipak) ide na natjecanje iz matematike, ali i to da je riješila problem «troglavog i trorepog zmaja Gorniča i carevića Ivana», problem s kojim sam svojevremeno testirao svoje gimnazijalce2. Tada sam se zaigrao i dao joj problem s državne mature. U igri je bio avion s mjestima za putnike. Neka mjesta su bila prazna, a druga s putnicima (odraslima i djecom). Brojevi su bili takvi da sam joj posudio kalkulator. Ne moram reći da je Anđela riješila zadatak s državne mature i – na poklon dobila i kalkulator.

Netko će, nakon čitanja ovoga, reći, kako su problemi (zadaci) vjerojatno bezvezni, a ja sam siguran da je većina budućih gimnazijalaca uspjela zaboraviti ono što su «znali i mogli rješavati» kad im mašta još nije bila zasjenjena (školskim sustavom).

Jutros sam, za 10 kn, kupio knjižicu N. Budaka: «Knezovi, kraljevi, biskupi», i u Predgovoru naišao na: «No, vjerojatno svaki povjesničar osjeti ponekad potrebu da i sam mašta o osobama o kojima piše, da se pokušava uživjeti u vremena što su predmetom njegova znanstvenog istraživanja i vlastitim fantaziranjem3 nadopuniti velike crne rupe što nam ih je prošlost namjerila.

Sledio sam se pročitavši «fantaziranje4».

Naime, ta riječ kod nas, u pravilu, ima negativno značenje, ali mi je otvorila još jednu dimenziju mašte. Anić, Goldstein su mi pomogli u uspostavljanju veze s maštom, a intervencija profesora Marina još i više.

Kreativnost5

Kreativnost i kompetencije su vjerojatno najčešće korištene riječi svih suvremenih «reformatora» školskih sustava. Toliko često da me «reformatori» izluđuju svojom površnošću i kojekakvim «kreativnim radionicama», na brzinu educiranih edukatora.

Pogledajmo kako mi je Marin sa svojim znanjem i iskustvom pomogao da ne «prolupam» misleći kako samo fantaziram.

Marin Bačić: Evo Ravnatelju nekoliko stvari od kojih bi neke svakako trebalo ubaciti u već napisani tekst.

Netko je domislio da je «filozofija je predvorje teologije ali i svake znanosti», a ja bih se nadovezao i dodao da bi na sličan način mogli reći: «mašta je predvorje kreativnosti», jer ako nismo maštoviti, teško možemo biti kreativni (stvarati nove vrijednosti).

Uz maštu možemo vezati talentiranost-darovitost samo ako će netko uspjeti proizvod svoje mašte pretočiti u konkretno djelo. Jer konkretna djela pokazuju koliko je netko nadaren (više ili manje) za nešto.

Mašta služi da u nama potakne vrline kao što su već spomenuta kreativnost, inovativnost i domišljatost, koje nam omogućuju napredovanje, stvaranje i ostvarivanje. Zar nisu gotovo svi najuspješniji ljudi na svijetu postigli sve moguće (i ono što je izgledalo nemoguće učinili mogućim) baš zato jer su imali bogatu (bujnu) maštu!

Evo i nekoliko zanimljivih citata na tu temu:

Albert Einstein:
«Mašta je mnogo važnija od znanja.»
«Logika će te odvesti od točke A do točke B. Mašta će te odvesti svugdje.»
«Mašta je sve. To je uvid u nadolazeće životne atrakcije.»
«Pravi pokazatelj inteligencije nije znanje nego mašta.»

Alfred Hitchcock:
«Postoji nešto što je mnogo važnije od svake logike: to je mašta.»

Orison Swett Marden:
«Svi ljudi koji su postigli velika djela bili su veliki sanjari.»

Duane Michals:
«Vjerujem u maštu. Ono što ne mogu vidjeti (u stvarnosti) je puno važnije od onog što mogu vidjeti.» (Što ne vidim u stvarnosti, mogu vidjeti u mašti.)

George Bernard Shaw:
«Mašta je izvor svega stvorenog.»

Talidari:
«Mašta je viza za destinaciju snova. Njena moć leži u tome da trebamo sami izumiti i kreirati svoju budućnost, umjesto da čekamo na nju i prepustimo sve slučajnosti.»

Djeca

Ako pretpostavimo da u navedenom ima ponešto istine jasno nam se objavljuje i put kojim bi školski sustavi trebali krenuti.

1 Akademski uspjeh učenika temelji se na (kažu psiholozi): sposobnostima, materijalnim uvjetima i – motivaciji.
2 Oni koji su ga rješavali za tridesetak sekundi kasnije su postajali državni prvaci i olimpijci
3 fantazija – 1. stvaralačka mašta, 2. proizvod mašte, tlapnja, sanjarija, utvara, 3. …
4 fantazirati – 1. zamišljati što ili pričati o čemu bez oslonca u stvarnosti, zanositi se,…
5 kreativnost - smisao ili sposobnost stvaranja novog

21. veljače 2013.

 

::Tribina ZPG
Παιδεία i πολτεία - Pajdeja i politeja

Tekst je motiviran aktualnim reformskim događajima u Hrvatskoj. Uporište sam našao u prošlosti i tekstu Mirka Jozića: Pajdeja u Platonovoj državi (Latina&Graeca, nova serija / 2011, br. 19.).

Opširnije...

5. 7. 2017.


::Popis udžbenika

Poštovani roditelji i učenici, na donjem linku možete pronać popis udžbenika za slijedeću školsku godinu

popis udžbenika


::Školski kurikulum

Svi zainteresirani na donjem linku mogu preuzeti školski kurikulum i eksperimentalni plan i program.

školski kurikulum (.doc, 217 KB)
eksperimentalni plan i program (.doc, 117 KB)


::Anketa
Misliš li da ćeš ostvariti dobar uspjeh na državnoj maturi?
Da,siguran/a sam!
Ne!
Nisam siguran/a!
Ovisi koliko se budem pripremao/la.


::Inicijativa

Eksperimentalni program

Zadarska privatna gimnazija već neko vrijeme intenzivno radi na stvaranju eksperimentalnog školskog programa. Pozivamo sve zainteresirane da se detaljnije upoznaju s projektom.

Prijedlog eksperimentalnog programa (PDF, 80KB)


::Projekt

Seksualnost adolescenata

Zadarska privatna gimnazija s pravom javnosti ove godine je pokrenula vlastiti projekt pod naslovom Seksualnost adolescenata. Program i tijek projekta možete vidjeti u PDF formatu.


::Informacije