Početna
O školi
Tribina ZPG
Upisi
Raspored sati
Web imenik
Foto galerije
Oglasna ploča
Webmail
Kontakt

Za roditelje
Korisničko ime:

Šifra:
Za razrednike
Korisničko ime:

Šifra:

Riva On
NCVVO
Državna matura
MZOS
CARNet
Grad Zadar
Wikipedija

 

Djeca – razmišljanja i iskustva Nikice Simića, 3. dio

Djeca

Djeca su budućnost svih društava (naroda).

Otvarajući ovu temu mislio sam da je mogu, s pozicije roditeljskog i iskustva nastavnika, «odraditi s lakoćom». Međutim, pokazuje mi se da sa svakom novim kutom «sagledavanja djece», otvaram nove prostore. Priču (o djeci) sam zamislio kao pokušaj osvješćivanja, i roditeljima i nastavnicima, bogatog unutrašnjeg života djece koji značajno utječe na njihove motivacijske okidače1.

U prvom djelu sam krenuo s maštom i već na početku shvatio da sam «uhvatio vraga za rep». I kod mene se sada pokazuje da je narodna poslovica istinita: kad uhvatiš vraga za rep jednom ćeš poželjeti da ga pustiš, ali je kasno, jer on tebe više ne pušta.

Jučer mi je u ured svratila Anđela, jedna slatka curica (3. r. OŠ). Zbog nečega sam, isti trenutak, zaboravio svoj ravnateljski posao. Odmah sam joj poklonio flomastere i hrpu praznih listova, uz mali uvjet da mi pokloni jednu svoju sliku. Isti čas se negdje izgubila i, sa strepnjicom vratila, s crtežom nakon nekih pola sata. I onda je počeo jedan od mojih najljepših nastavničkih sati. Na crtežu sam odmah prepoznao vulkan i komet. Malo teže mi je išlo s dinosaurusom (pogodio sam). Pojasnila mi je da je «zeleno» trava, da je u zraku ptica a pokraj vulkana jedan plavi val.

I tada je počela igra.

S vulkanom, kometom i dinom sam procijenio da je Anđela otišla u «ledeno doba». Zato sam se odmah uhvatio ptice (s perjem). Nekako sam se prisjetio da su tada letjeli pterodaktili, ali nisam bio siguran, pa smo odmah uzeli Rječnik (stranih riječi) i pronašli odgovor. Zatim mi se i trava učinila sumnjivom. Tražeći dalje u Rječniku smo naišli na paprat. Nakon što smo dešifrirali crtež poželio sam da mi ispriča priču koju je nacrtala. I dobio sam CD priču o Ledenom dobu s puno više detalja.

Naravno da me je poslije toga zanimao i njezin doživljaj škole. Pokazalo se da baš i ne voli matematiku, jer je ne razumije do kraja. Pokazalo se i to da (ipak) ide na natjecanje iz matematike, ali i to da je riješila problem «troglavog i trorepog zmaja Gorniča i carevića Ivana», problem s kojim sam svojevremeno testirao svoje gimnazijalce2. Tada sam se zaigrao i dao joj problem s državne mature. U igri je bio avion s mjestima za putnike. Neka mjesta su bila prazna, a druga s putnicima (odraslima i djecom). Brojevi su bili takvi da sam joj posudio kalkulator. Ne moram reći da je Anđela riješila zadatak s državne mature i – na poklon dobila i kalkulator.

Netko će, nakon čitanja ovoga, reći, kako su problemi (zadaci) vjerojatno bezvezni, a ja sam siguran da je većina budućih gimnazijalaca uspjela zaboraviti ono što su «znali i mogli rješavati» kad im mašta još nije bila zasjenjena (školskim sustavom).

Jutros sam, za 10 kn, kupio knjižicu N. Budaka: «Knezovi, kraljevi, biskupi», i u Predgovoru naišao na: «No, vjerojatno svaki povjesničar osjeti ponekad potrebu da i sam mašta o osobama o kojima piše, da se pokušava uživjeti u vremena što su predmetom njegova znanstvenog istraživanja i vlastitim fantaziranjem3 nadopuniti velike crne rupe što nam ih je prošlost namjerila.

Sledio sam se pročitavši «fantaziranje4».

Naime, ta riječ kod nas, u pravilu, ima negativno značenje, ali mi je otvorila još jednu dimenziju mašte. Anić, Goldstein su mi pomogli u uspostavljanju veze s maštom, a intervencija profesora Marina još i više.

Kreativnost5

Kreativnost i kompetencije su vjerojatno najčešće korištene riječi svih suvremenih «reformatora» školskih sustava. Toliko često da me «reformatori» izluđuju svojom površnošću i kojekakvim «kreativnim radionicama», na brzinu educiranih edukatora.

Pogledajmo kako mi je Marin sa svojim znanjem i iskustvom pomogao da ne «prolupam» misleći kako samo fantaziram.

Marin Bačić: Evo Ravnatelju nekoliko stvari od kojih bi neke svakako trebalo ubaciti u već napisani tekst.

Netko je domislio da je «filozofija je predvorje teologije ali i svake znanosti», a ja bih se nadovezao i dodao da bi na sličan način mogli reći: «mašta je predvorje kreativnosti», jer ako nismo maštoviti, teško možemo biti kreativni (stvarati nove vrijednosti).

Uz maštu možemo vezati talentiranost-darovitost samo ako će netko uspjeti proizvod svoje mašte pretočiti u konkretno djelo. Jer konkretna djela pokazuju koliko je netko nadaren (više ili manje) za nešto.

Mašta služi da u nama potakne vrline kao što su već spomenuta kreativnost, inovativnost i domišljatost, koje nam omogućuju napredovanje, stvaranje i ostvarivanje. Zar nisu gotovo svi najuspješniji ljudi na svijetu postigli sve moguće (i ono što je izgledalo nemoguće učinili mogućim) baš zato jer su imali bogatu (bujnu) maštu!

Evo i nekoliko zanimljivih citata na tu temu:

Albert Einstein:
«Mašta je mnogo važnija od znanja.»
«Logika će te odvesti od točke A do točke B. Mašta će te odvesti svugdje.»
«Mašta je sve. To je uvid u nadolazeće životne atrakcije.»
«Pravi pokazatelj inteligencije nije znanje nego mašta.»

Alfred Hitchcock:
«Postoji nešto što je mnogo važnije od svake logike: to je mašta.»

Orison Swett Marden:
«Svi ljudi koji su postigli velika djela bili su veliki sanjari.»

Duane Michals:
«Vjerujem u maštu. Ono što ne mogu vidjeti (u stvarnosti) je puno važnije od onog što mogu vidjeti.» (Što ne vidim u stvarnosti, mogu vidjeti u mašti.)

George Bernard Shaw:
«Mašta je izvor svega stvorenog.»

Talidari:
«Mašta je viza za destinaciju snova. Njena moć leži u tome da trebamo sami izumiti i kreirati svoju budućnost, umjesto da čekamo na nju i prepustimo sve slučajnosti.»

Djeca

Ako pretpostavimo da u navedenom ima ponešto istine jasno nam se objavljuje i put kojim bi školski sustavi trebali krenuti.

1 Akademski uspjeh učenika temelji se na (kažu psiholozi): sposobnostima, materijalnim uvjetima i – motivaciji.
2 Oni koji su ga rješavali za tridesetak sekundi kasnije su postajali državni prvaci i olimpijci
3 fantazija – 1. stvaralačka mašta, 2. proizvod mašte, tlapnja, sanjarija, utvara, 3. …
4 fantazirati – 1. zamišljati što ili pričati o čemu bez oslonca u stvarnosti, zanositi se,…
5 kreativnost - smisao ili sposobnost stvaranja novog

21. veljače 2013.

 

::Tribina ZPG
Naši nasumični pokušaji

Treći dio teksta
Finska je pokazala da obrazovna reforma treba biti sustavna i dosljedna, za razliku od sadašnjih nasumičnih pokušaja intervencija u mnogim zemljama.
Lekcije su kod nas objavljene 2012. godine, iz čega bi se moglo zaključiti da se Pasijeve rječi izravno ne odnose na Hrvatsku. Međutim, budući da je Pasi izvjesno razdoblje boravio u Hrvatskoj,
Opširnije...

12. 6. 2018.


::Popis udžbenika

Poštovani roditelji i učenici, na donjem linku možete pronać popis udžbenika za slijedeću školsku godinu

popis udžbenika


::Školski kurikulum

Svi zainteresirani na donjem linku mogu preuzeti školski kurikulum i eksperimentalni plan i program.

školski kurikulum (.doc, 217 KB)
eksperimentalni plan i program (.doc, 117 KB)


::Anketa
Misliš li da ćeš ostvariti dobar uspjeh na državnoj maturi?
Da,siguran/a sam!
Ne!
Nisam siguran/a!
Ovisi koliko se budem pripremao/la.


::Inicijativa

Eksperimentalni program

Zadarska privatna gimnazija već neko vrijeme intenzivno radi na stvaranju eksperimentalnog školskog programa. Pozivamo sve zainteresirane da se detaljnije upoznaju s projektom.

Prijedlog eksperimentalnog programa (PDF, 80KB)


::Projekt

Seksualnost adolescenata

Zadarska privatna gimnazija s pravom javnosti ove godine je pokrenula vlastiti projekt pod naslovom Seksualnost adolescenata. Program i tijek projekta možete vidjeti u PDF formatu.


::Informacije